~~Pembaca Yang Setia~~

Thursday, October 13, 2011

Bicara Cinta : Macam mana nak lupakan orang yang pernah kita cintai dalam hidup kita?

Assalammualaikum semua!

sekali lagi bersiaran lambat kan? hahaah. mcm dah jadi tabiat pulak, ptg2 baru update. ntah le sejak dua menjak ni kering idea skit. hehe. lagipun asik bz jer.

hari ini boleh tak, kalau nak berbicara pasal cinta? haha. tetibe. ok AK ade blog psl cinta ni, tapi xpelah, hari ni AK buat pengecualian.


seorang kawan AK ade menyoal...

"Macam mana nak lupakan orang yang pernah kita cintai dalam hidup kita?"


sejujurnya, AK bukanlah org yg arif dalam hal ini sebab kdg2 AK sendiri tewas dalam perjuangan utk melupakan org tu. tapi AK masih mencuba! ^__^ ok walaupun AK xpernah bercinta pun. hahahaah!

orang cakap bercinta itu manis sekali, tapi bila kita putus cinta, kesannya akan sgt buruk.

jadi AK bersyukur sangat, walaupun AK xpernah merasa nikmat cinta, tapi AK juga xmerasa seksanya rasa putus cinta. hehe. 

Alhamdulillah, sebab Allah masih melindungi AK dari nikmat dunia yg alpa ini. nak bercinta lepas kahwin saja, itu yang sebaiknya, sebab mmg xada istilah bercinta sebelum kahwin pn dlm Islam.

hehe.

ok berbalik pada persoalan di atas.. macam mana nak lupa?

makan pil hilang ingatan?

bukanlah..

cumaaa...

kene kuat semangat.

kita takkan dapat lupa 100%, tapi biarlah sekurang-kurangnya perasaan itu tak menganggu hidup kita lagi.

bila setiap kali perasaan kita nak jauh melayang, tangkap balik perasaan tu, sumbat dlm beg, lempar dlm sungai. boleh? haha.

eh eh main2 pulak AK ni.

maksudnya jangan dilayan perasaan kita tu.

Alhamdulillah, AK rasa AK makin kuat sekarang. AK redha dengan ketentuan Allah, namun keyakinan untuk berjumpa dengan jodoh yang terbaik buat AK tetap kuat! AK yakin pada janji Allah. Dia yang tahu siapa yang terbaik untuk hati AK, dan AK berhak untuk menjadi pemilik tulang rusuknya.


pada kawan2 yang putus cinta @ frust dengan cinta yang tak berbalas..

Tabahkan hati, cekalkan jiwa.

sesungguhnya ada insan yang lebih baik untuk kita. sentiasa berdoa pada Allah supaya diberikan jodoh yang terbaik. amin!


p/s : Aku memohon pada Allah agar mengizinkan aku untuk menjadi pemilik tulang rusuk kamu. tapi Allah ada perancangan yang lebih baik untuk aku, kerana kamu bukanlah yang terbaik untuk aku. 

Senyum, dan teruskan kehidupan. ^_____________^

7 comments:

FatinFirdaus said...

setiap kali putus cinta, mesti muhasabahkn diri.. sentiasa berpikir, dy bukan yg terbaik untuk kita.. :)

SYUHADA said...

yes...betol tu..kalo jodoh xkemane..org kate kalo syg, lepaskan die..kalo die kembali tu mksudnye die mmg jodoh kite...kalo tak kembali tu mmg bkn jodoh kite la...so, redha je..mungkin ade yg lbh baik utk kite di mase depan ;-)

Salina@IbuAqil said...

ina pas jumpa si ayah Aqil mmg buang cite cinta yg lama tu jauh2.. sebab pahit nak ditelan.. x pernah ingat tp utk lupakan terus pun bkn senang.. :D

nabilah_2908 said...

peringkat awal..mmg la payah tuk lupakan...

tapi lama2..ok la...mmg tak boleh lupa terus...pasti akan teringt..

tapi ingatan tu dah semakin pudar di telan dek masa... :)

move on... :)

Prince Halilintar said...

yup..setuju dgn AK..prince pernah ade pengalaman..so cara terbaek mengisi kekosongan buat org yg pergi tu adalah dgn mencintai Allah..pasti hati kite sentiasa lapang..insyaalllah

ainz said...

sejujurnya...sy pernah putus cinta 2kali..huhuhu...yg pertama, saya masih mentah..tapi kali kedua frust,sy belajar mengawal emosi..Alhamdulillah..dengan izin Allah..sy ok! sy lebih cepat pulih..berbanding yang pertama tadi.. :)

saya tak nafikan, pada mula nya memang sangat down..but, its all about time,kan? sy dah bertambah ramai kawan sejak dia takde di sisi..sy lebih banyak improve sekarang!

apa yang berlaku menjadi pengajaran buat saya..lebih berhati2 agar tidak terjebak lagi dalam bidang kapel2 ni..ahaha..walaupun ade hati kat someone, sy lebih suka pendam dan banyak doa..

insyaAllah kalau ade jodoh, tak ke mane, kan...tak perlu kejar2 sangat..rileks dan senyum je..jodoh kita Allah dah tentukan.. :)

Qib said...

AK.. kita simpan kita untuk future husband... allah da simpan sesorng utk kita.. eh nape AK.. qib pun br nak blogging.. tu pun x aktif..

Related Posts with Thumbnails