~~Pembaca Yang Setia~~

Friday, March 9, 2012

Hati tak tenang? Amalkan Doa Nabi Yunus.

Assalammualaikum semua.

hati kurang senang sikit hari ini, ada satu perkara yang membuatkan hati rasa resah, berkenaan hal di pejabat ni. salah sendiri sebenarnya, tapi taulah, bos tu kalau mengamuk... nauzubillah! semua org pasti takut punya. haha. tak tipu.

untuk tenangkan hati yang gundah, elok amalkan doa Nabi Yunus masa terperangkap dalam perut ikan Nun dulu. AK sllu amalkan doa ini.


Firman Allah :

“Dan (ingatlah kisah) Zun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahwa Kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya) maka ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap: ‘ Tidak ada tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau. Sungguh aku termasuk  orang-orang yang zalim. Maka Kami kabulkan (doanya) dan Kami menyelamatkan orang-orang yang beriman." (Surah al-Anbiya’ ayat 87-88)
 Sabda Rasulullah SAW maksudnya :
“Barangsiapa mempunyai apa-apa hajat, hendaklah ia berwuduk, kemudian sujud kepada Allah, sambil membaca tasbih Nabi Yunus sebanyak 40 kali dengan cara jari telunjuknya menghadap ke arah kiblat ketika ia sujud. Sesungguhnya sesiapa yang berbuat demikian akan diperkenankan doa dan permintaannya.”

Sabda Rasulullah SAW maksudnya :
“ Sesungguhnya aku ketahui satu kalimah yang apabila dibaca oleh mereka-mereka yang ditimpa bala atau kesusahan, Allah akan lepaskan si pembacanya dari kesusahan. Kalimah tersebut ialah tasbih saudaraku Nabi Yunus a.s.

“ La ilaha illa anta subhaanaka inni kuntu minazzholimiin.”
(Tidak ada tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau. Sungguh aku termasuk  orang-orang yang zalim.)

bila saja rasa diri tak tenang, dan dilanda kesusahan, AK amalkan doa ni.

pernah satu ketika, dekat bawah pejabat, ada enam ekor anjing yg boleh tahan garangnya, suka menyalak pada orang, sedang berkeliaran.

AK risau, kecut perut dalam hati. terus lafazkan doa ni berulang kali. Alhamdulillah, anjing2 tersebut berlalu tanpa mengganggu AK.

Sekarang hati tak tenang, moga Allah akan berikan ketenangan dan lepaskan AK dari kesusahan ini. amin!

Buat kawan-kawan, jangan lupa amalkan doa ini ya!

p/s : 

5 comments:

Kakzakie said...

Solat hajat pun kita baca ini juga kan... insya-allah moga hati jadi tenang...

nabilah_2908 said...

lepas solat subuh dan maghrib pun elok amalkan..

thnks share kan tentang ni.. biasanya sy baca

"rabbi yassir walatuassir"

hmm...moga AK tak kena marah dengan Boss AK.... :)

Aida Azryn said...

terima kasih AK. insyaAllah aida akan amalkan.. :)

~ iza ~ said...

akak dulu kerap baca masa pregnant..masa dekat2 nak bersalin, bertambah2 la kerap..agaknya dah beribu2 kali duk baca kot.. :) dah lps bersalin, doa ni dah jd rutin pulak..

ainz said...

sama2 lah kita beramal..uih...garang nya boss AK..nanti hadiahkanlah novel AK kat dia.. :)

Related Posts with Thumbnails