~~Pembaca Yang Setia~~

Friday, March 2, 2012

Hukum Ambil Gambar Pra-Perkahwinan.

Assalammualaikum semua!
 
Trend bakal pengantin @ tunang yang mengambil gambar bersama hingga ada yang berpegang tangan & pelbagai aksi lain, sebahagiannya seolah sudah berkahwin adalah HARAM di sisi Islam. Menjadi FOTOGRAPHER profesional yang menawarkan khidmat terbabit juga adalah pendapatan yang TIDAK BERSIH lagi haram. Jika sudah bernikah secara sah lalu gambar diambil sebagai koleksi kenangan peribadi SAHAJA yang dibenarkan. Jangan rosakkan keberkatan rumahtangga dengan aktiviti TIDAK BERKAT ini

-Ustaz Zaharuddin-
ini contoh ya. contoh! paham tak, contoh? hehe.

 Mengulas tentang isu ini, memang sekarang dah jadi trend. sebelum kahwen ada Pre-Wed Photoshoot. bergambar sakan, dengan mesra seolah-olah dah diijabkabul. apa motif nak buat Pre-Wed ni? AK pun tak paham. mungkin nak letak gambar tu dekat kain rentang @ bunting tunjuk rumah kenduri agaknya. heheeh.

Bila buat Pre-Wed, dah tak pk halal haram dah. tangkap gmbar pegang tangan, peluk bahu semua padahal belom jd suami isteri. umat Islam zaman skrg mmg dh tak fikir dah hal tu, asalkan mereka ikut trend. 

dari dulu lagi, AK perasan, perkara ni mcm tak betul. sbb bila buat pre-wed, sah sah lah mcm2 aksi mesra yg dibuat. kalau buat pre-wed, bleh janji ke buat aksi yg berjauhan, langsung tak bersentuhan? AK rasa mmg takkan boleh. hehe.

pesan AK, kalau nak adakan photoshoot pun, lepas kahwin lah yer. itupun jgn la tangkap gmbo aksi terlampau sgt. nak bermesraan, cukuplah saat berduaan saja, bukan untuk tontonan umum aksi peluk cium melampau tu. hehe.

ok sekian! biasakan yang betul, betulkan yang biasa ok!

6 comments:

Edy Zaidi said...

pre wedding ni tiru barat...dah menular kat malaysia n umat islam...senang2 je pengaruh barat meresap dalam hidup org islam

[PCL] said...

budaya ikutan tu membazir dan buat dosa jer..

nabilah_2908 said...

hmm...betul tu..

harap pasangan2 yg nak berkahwin tu dapat jadikan panduan dgn pendedahan ni.. :)

PinQib said...

tsk... x paham kn.. bukan ape. em.. malas nak komen3.. ni la umat akhir3 zaman... nak uptodate,. dosa maken memberat.. (bg yang pegang3 time potosoot la)

ainz said...

btul tu...sangat setuju...belum halal lagi dah pegang2..hmmm...sy amik gambar pre-wed lepas nikah..ahaha..boleh ke? ;p

Rina Rossoneri said...

sblm ni kat malaysia chinese je yg buat nih...

Related Posts with Thumbnails