~~Pembaca Yang Setia~~

Friday, December 2, 2011

Putera Agama. ^_^

Assalammualaikum semua..



Putera agama itu...

.. tatkala manusia membelakangkan agama, dia ke depan memperjuangkan bendera agama. Ketika lelaki-lelaki lain sibuk mengayat awek-awek cun, dia sibuk mengayat Allah dengan zikrullah dan solat malamnya. Sedang lelaki lain berusaha memanah hati-hati wanita lemah, dia lagi hebat berusaha dengan "panahan malam" yakni doa yang tidak tertolak di tahajjud sepertiga malam. Sedang lelaki-lelaki lain sibuk memikirkan masa depan dan kerjaya, dia tidak pula mengenepikan masa depannya tetapi memikirkan sekali masa depan umat Islam dan memberikan idea serta alternatif dalam membangunkannya.


..tatkala lelaki lain mencuci mata melihat aurat wanita yang terdedah, putera agama itu berusaha menutup dan menjaga maruah para muslimah. Sementelah ketika lelaki lain sibuk merosakkan masa depan wanita, dia tampil melindungi dan membela. Di saat lelaki lain berusaha untuk terus hidup di atas dunia, putera agama sibuk dengan persiapan menghadapi mati. Ketika lelaki lain kurang menyenangi dakwah, dia giat membangkit usrah, menyampai tarbiyyah. Katanya "daulah" semuanya bermula dari bawah. Di waktu lelaki lain hanya melihat kezaliman demi kezaliman pada orang Islam, putera agama makin kuat semangat ingin berjihadnya.


..tatkala lelaki lain sibuk update status fb dan twitter, putera agama sibuk update dan upgrade imannya, al-Qurannya, akhlak dan ilmunya. Ketika lelaki lain sedang memikirkan sesuatu untuk jangka masa pendek, dia sudah memikirkan sesuatu yang lebih baik untuk jangka masa panjang. Di saat lelaki lain bergelumang dengan maksiat perhubungan dengan wanita, putera agama giat mencari duit halal untuk menyegerakan akad nikah. Di waktu lelaki lain tersungkur putus asa-kecewa-gagal dalam kehidupan, putera agama tegar dengan al-Quran dan semangat Rabbani.


..tatkala lelaki lain mengenepikan Allah, putera agama makin mendalam cintanya pada Allah dan RasulNya.


Putera agama, satu dalam sejuta. Selamat jalan putera agama. Engkau berani untuk hidup, juga sedia untuk mati.

Sumber : Blog Selamat Tinggal 


Ya Allah, izinkan aku memiliki bukan seorang putera raja, tapi cukuplah seorang putera agama... amin!

p/s : selalu tersenyum bila baca karya saudara Syabab Musafir Kasih (Rusydee Artz) ni. hehehe. rasa macam terawang.

3 comments:

Salina@IbuAqil said...

Akak suker..
Sangat2 suker..
Mudah2 Aqil Naim tergolong dalam golongan Putera Agama..
AMIN!!!!!!!!!!!!!

nabilah_2908 said...

Amin....mudah-mudahan doa AK dimakbulkan... :)

Ardini Humaira said...

amin...
InsyaAllah, AK..;)

Related Posts with Thumbnails