~~Pembaca Yang Setia~~

Friday, February 10, 2012

Al Fatihah Buat Tok Nek...

Assalammualaikum semua.

minggu depan AK sambung cerita pasal trip yer. hari ni, nak minta jasa baik kawan-kawan semua untuk sedekahkan Al-Fatihah buat arwah Tok Nek AK yang telah kembali ke rahmatullah pada hari Selasa lepas.


Tok Nek AK adalah ibu kepada arwah Tok AK yg pergi, bulan 10 yang lalu.

Arwah pergi pada usia 92 tahun. arwah memang panjang umurnya sampai ada kalanya dia sedih, sebab anak2nya sudah pergi menghadap Ilahi dan dia masih diberikan umur yang panjang oleh Allah. Tok Nek selalu berharap yang Allah akan cepat menjemputnya, mungkin kerana dia tidak mahu menyusahkan sesiapa lg, juga mungkin kerana arwah sedih, anak2nya pergi dahulu dr dia.

Tok Nek masih kuat walaupun usianya sudah lanjut, cuma penglihatannya sudah kabur, dan dia sudah tidak boleh bergerak ke mana-mana. walaupun begitu, sgt senang menjaga tok nek.

masa arwah tok ada dl, tok pernah menjaga tok nek. sepnjang masa, tok nek habiskan di tikar sembahyang, beribadah, dan toknek kerap berpuasa. dia tidak perlu dipimpin utk ke tandas, kerana tok nek melakukannya sendiri.

pernah ada orang yang bertanya pada seorang ustaz, apa rahsia tok nek sampai panjang umurnya.
ustaz tu cuma cakap.. tok nek selalu berdoa minta dipanjangkan umur supaya dia boleh beribadah, jadi selagi toknek kuat beribadah, selagi tu Allah panjangkan umurnya. Alhamdulillah, Allah sayang pada tok nek dan dengar doanya...

sesungguhnya tok nek memang orang yang terpilih, yang dimakbulkan doanya oleh Allah...

kakak AK cerita, masa balik kampung pergi kenduri saudara, mereka ada menjenguk tok nek buat kali terakhir, AK saja yg tak berpeluang. T_T 
masa tu, Tok nek seolah tahu yg umurnya sudah tidak panjang. dia cakap pada kak AK..

"Ini last la nak jumpa tok nek. lepas ni tak jumpa dah..."
seolah-olah tok nek tahu ajal makin menjemput...

Walaupun sedih, tapi AK tak terkilan. sebab Tok Nek sudah lama rindu untuk menghadap Penciptanya. semoga roh Tok Nek tenang di sana. moga kuburnya terang dan bercahaya serta luas seluasnya. moga tok nek ditempatkan bersama orang beriman dan disayangi Allah.. amin!

Al-Fatihah!


5 comments:

Salina@IbuAqil said...

Al-Fatihah buat arwah tok nek..
Moga rohnya dicucuri rahmat..
Amin!!

nabilah_2908 said...

3 orng dalam family AK pergi mengadah Ilahi dalam masa yg dekat..

pasti raya nanti...terasa sangat kan kehilangan...hmm

Al-fatihah....

adol ihsan said...

Salam..

Takziah ye.. al-fatihah..
Moga rohnya dicucuri rahmat.. :)

Ardini Humaira said...

Al-Fatihah...

ainz said...

AlFatihah...

Related Posts with Thumbnails