~~Pembaca Yang Setia~~

Thursday, August 11, 2011

Mari Mencuba Kek batik!

Assalammualaikum semua!

bila puasa, maka keinginan nak cuba mcm2 makanan memuncak. bila pegi bazar ramadhan, tgkla satu kek yg mmg feveret AK jugak ni. punyalah mahal, seketul kecik cinonet pun dah singgit.

maka dengan tak semenggahnya, AK menggodek pakcik google, maka terjumpalah resepinya. eh senang la pulak nk buat. maka AK pun test la skill AK. hoho..

dan resultnya..

tadaaa!!


KEK BATIK



ok mcm buruk le pulak gmbonye. muahahaa.. xpe2 janji menjadik. hehe. cuma manis skit. xpe2. meh AK share resepinya. hehehe..

Bahan-bahan


  1. biskut merie satu paket
  2. 1/2 cawan susu pekat
  3. 1 cawan air
  4. satu cawan milo
  5. satu sudu serbuk koko
  6. 1/2 ketul butter
  7. sebiji telur

mula2 patah2kan biskut merie tu jadi kecik2 pastu asingkan dl.

masukkan air, susu, milo dan serbuk koko, kacau sampai sebati
pastu masukkan butter biar dia cair, kacau dlm api yg sederhana

dah sebati semua, slowkan api, masukkan telur dan kacau dlm 30 saat.

tutup api.

masukkan biskut merie dlm adunan, kacau2 sampai semua sama rata n biskut merie semua tersalut dengan koko

masukkan dlm loyang @ bekas makanan @ tupperware. tekan2 bgi dia dia mampat.

lepas tu sejukkan dlm peti ais.

hidangkan ble sejuk..

walaaa dah siap. heheeh..

pestime try, menjadi.. suka sgt. tp AK dh kurangkan susu dlm resepi kt atas ni sebab yg AK buat jadi manis sgt. heeheh..

selamat mencuba ye cik jah. hahaahah

masukkan

14 comments:

Ardini Humaira said...

naaakkk!
AK nak kena babap ni haa tliur dni hehe

ct kamaliah said...

kat umah pon selalu buat gak sebab ramai yg makan, terutama kakak yg gemar sangat kek batik nie...
apa lagi..tumpang sekaki ler..;))

Dilla Ady said...

penah wat kek ni...tp manjang keraaaaaaassssss jek sampai bengkok2 sudu nk menceduknya..kalu nk potong pakai pisau, mau tembus loyang tu..huhuhu

eMMe said...

tgk kek batik awak, mmg menarik, coklat dia pun pekat likat! mmg nakkk cuba la..bulan puasa ni, macam2 nak masak kan, heheheh...

|| A r a W a n i || said...

wau! tiba2 rsa nak buat jugak lah...

thnks share resepi yep..=)

~ iza ~ said...

ellaaaaa..
pergh..menggugat iman sungguh..harus kena cuba jugak ni..
pstt..sib baik tgh tak posa ni.. :p

Prince Halilintar said...

wow..sedapnye..nampak mcm mudah nk buat tapi bab nk buat kek atau biskut ni prince malas sikit nak buat...hehe

ainz said...

cam same je resipi kita..hehe..time menganggur dulu rajin buat..sekarang dah malas.. ;p kat bazar dah le mahal..rase pun agak kurengg...mmg tak puas makan!

syahira ariff said...

aik,nmpak mcm payah
aku guna milo ngan sekut marie jer
sedap mcm biasa
:P
tp cara aku ni agak memerlukan milo yg byk la

lilypelangi said...

dah lama tak makan kek batik taw . aish . huhu

L said...

anda seorang yg pemarah?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jangan-marah.html

Edy Zaidi said...

tahun lepas pernah cuba buat..nasib jadi...hehe

Amni said...

tau tak ni fav incik tunang.. hiks.. dia memang suka sangat2 kat kek ni.,... hee,,, sedappp... amni pun suka,,, =)

Miss Green Rose said...

yeah !! mmg sedap ! kakak saya selalu buat.. :D

Related Posts with Thumbnails