~~Pembaca Yang Setia~~

Tuesday, July 12, 2011

Pasal Puasa Pun Nak Kecoh!

Assalammualaikum semua!

tunggu waktu berbuka la konon hihi

tadi berlakulah perbualan seperti ini di saat org lain keluar rehat.

Lelaki: tak rehat ke?

AK : tak.

Lelaki: puasa ke?

AK : aah.

Bos : Puasa ganti ke?

AK : Puasa ganti! (dengan nada tak kesah)

Bos : tula, siapa suruh tak posa masa bulan posa.

AK : Dah tak boleh puasa.

Lelaki : Kenapa tak boleh?

AK : Lelaki tak puasa bulan posa sebab pe pulak?

Bos : Uzur la tu.

Lelaki : siapa? siapa yang tak posa tu, sebut nama sorang2. (nada mencabar)

AK : tak nak la mengaibkan sesiapa

Bos : Kaulah tu, lelaki.


Lelaki : tak aku, kau! (cakap kt bos)


=_="

AK : ahh malas nak masuk campur. huhuhuh..(dalam hati)


ok tak baik burukkan orang. kita abaikan kisah tadi. heeheh. cuma AK nak pesan, sorang ustaz pernah cakap.


bila kita berpuasa @ melakukan sebarang ibadah jangan riak, ujub dan takbur dengan ibadah itu.


cthnya, janganlah buat perangai mcm kt bawah ni..


A : Panas betullah hari ni. kering benau tekak.


B : dahaga, minumlah air.


A : Aku puasa hari ni.


ok habis terus amalan puasanya. hoho. sebab niat nak menunjuk dia puasa.


p/s : wah hari selasa ni tetibe bg tazkirah la pulak. hehehe. layan je laaa... anda buat! anda dapat. aaa semputttt...

9 comments:

nabilah_2908 said...

aah kan...kat blog pun...kalau yg pose ganti..bercerita pasal pose nih..

eh..eh...sy pun ada gak...huhu... ;)

psst...favicon AK comey.... ;)

aliesha kirana said...

nabilah : erk..jgn terasa lak..hhhih xmenunjuk xpe.. nak bgtau je kite puasa kn..hihihhi.. mekasih nabilah!

Prince Halilintar said...

takzirah utk peringatan bersama ape salahnya kan..hehe

NoRMa aZurA iSMaiL said...

:)

ainz said...

Kadang2 kita excited nak berbuka..pastu kita tulis..'Jom berbuka sesiapa yg berpuasa!' Sy rase tak salah..tgk la niat tu camne..wallahualam..

syahira ariff said...

kalau ckp mcm ni:
Panas betullah hari ni. kering benau tekak.
tak tahan ah.,nk berbukak boleh?

aliesha kirana said...

ainz : yup..sume psl niat. hehehe..

syahira : muahahaah..itu lain jadinyaa

Kakzakie said...

Apa-apa pun peringatan sesama umat tidak salah kakak rasa....

Dapat link ini dari blog nabila:)

Ann Huda (Ate) said...

Assalamualaikum wr wb.
Dapat link ni dari blog nabila (mcm Kakzakie juga).

Maaf, pada pandangan Ate pokok pangkalnya terserah pada NIAT di hati. Kalau org ajak kita minum ketika hari sedang panas kita menjawab, "Maaf, sy sdg puasa." Itu tidak salah. Malah Rasul tercinta kita juga mengajarkan jika ada org yg mencela kita ketika kita sedang berpuasa maka katakanlah "Inni shoo-imun, inni shoo-imun" Aku berpuasa, aku berpuasa. (Bukan sekali tapi 2kali). Maka tidak salah juga ketika kita memberitahu seseorang saya sedang berpuasa apabila di ajak makan sbg pemberitahuan (tanpa niat riak). Atau kita posted "mari kita bersahur esok hari untuk menunaikan puasa Yaumul Bidh" sbg contoh ajakan kepada kebaikan dsb. Apa pun semuanya kembali kepada Niat. Dan kita bukanlah sesiapa untuk menilai amalan seseorang itu di terima atau tidak kerana sesungguhnya Allah lah yang berhak menentukan berhak atau tidak di terimanya pahala seseorang hambaNya. Dan tanggungjawab kita sbg seorang Muslim jika ada rasa-rasa su'udzon sesama kita bersihkanlah. Atau sekurang-kurangnya beristigfar mg Allah pelihara hati2 kita dari buruk sangka. Maaf, sekali lagi. Di atas komen yg panjang lebar ini. Ribuan maaf jua di pinta seandainya ada kesilapan atau keterlanjuran dalam Ate 'berkata'. (Kakak Ate ustazah, dia kata sbg ustazah, dia juga manusia biasa, kadang tersilap kata dan kadang tak semua kata dia benar belaka). Wallahualam.

Related Posts with Thumbnails