~~Pembaca Yang Setia~~

Wednesday, June 9, 2010

~Pensil Yang Menyentuh Jiwaku~


eh bkn pensil ni la.. hehe~~


pensil yg ini~

Sebenarnya dah lama nk cerita pasal mende ni... tp asyik terlupa jer... haha.. smpai rase cm cerita ni dh basi.. tp sbb cerita ni menarik sgt.. aku kene kongsikan gak.. hehe~~
aku tgk cerita ni bkn kt wayang.. tp kt tv.. xingt ble.. mase hari ibu yg lepas kot.. sblm tu bace dl sipnosis cerita ni yer...

Sinopsis Filem Pensil
Mengisahkan seorang budak cacat dari segi fizikal setelah menghidap demam panas sewaktu berusia lapan bulan. Walaupun cacat, Badrul sayang ibunya. Badrul juga mempunyai nilai-nilai dan sikap menghormati orang-orang tua.

Dia juga taat kepada ajaran agama. Badrul terpaksa menjual keropok dan bubur untuk menyara ibu dan dirinya. Dia akan mengharungi pelbagai masalah kerana ada segelintir penduduk di kampung itu yang suka menghina dan mencacinya.

Ibunya kehilangan kakinya disebabkan oleh penyakit kencing manis. Badrul berhasrat untuk mengumpul duit secukupnya untuk membelikan ibunya kaki palsu. Badrul juga mempunyai kebolehan untuk melukis.

Mak Nek adalah teman baik Badrul yang juga merupakan neneknya. Mak Nek adalah tempat dimana Badrul akan mendapat kasih saying dan perhatian. Di kampung itu juga tinggal seorang yang sakit jiwa kerana telah didera oleh bapanya semasa kecil lagi, bernama Junid.

Junid diasuh dan akan mendapat nasihat dari Badrul. Kedua-dua yang dianggap “cacat” oleh masyarakat akan menjadi sahabat baik. Badrul akan memperkenalkan ajaran Islam yang sebenarnya kepada Junid.

Badrul yang tidak mementingkan kebendaan hanya mengharapkan kasih sayang dari ibunya. Badrul akan meneruskan cita-citanya untuk menjadi seorang pelukis dan sekaligus membahagiakan ibunya.


ni lak trailer die...
ok.. dh bace n tgk trailer?.. rase menarik x? ala..mesti ramai yg dh tgk kn... btol x? tp aku rase mase tyg kt wayang xdelah box office cm filem sampah... uhuk... tersedak produser dgn pengarah tut!
sape yg xtgk lagi? baik ngaku... hah... ngaku pun.. ok.. silalah tgk yer.. sgt2 digalakkan.. aku sure air mata korg xhenti nk nangis...
mase aku tgk citer ni, hmpir 80% mase aku bergenang air mata.. hehe..malu.. sbb start cerita pn dh rase sedih.. sedih sgt2.. sob sob..
walopun Badrul cacat.. tp die syg sgt kt mak die.. die tlg jual kropok n upah tu die smpn beli baju kt mak die mase hari jadi mak die.. sob sob..
mak die xske die sbb die tu anak luar nikah ayah die ngan mak die yg btol.. bangsa india.. mak tiri die ni jaga pn sbb nk soh Badrul cari duit utk dia.. sedih la...  korg tau x.. mak badrul bagi badrul mkn nasi kosong dgn ulam kacang botol je, letak air masak utk kuah... mak die mkn sedap2... wuwu.. ish..cerita pn dh cm nk nangis.. sbb ingt cerita ni...
ok la.. tonton la ek... xrugi... sgt bermutu walopun berbajet rendah... wuwu.. sedih.. (T_T)

No comments:

Related Posts with Thumbnails