~~Pembaca Yang Setia~~

Monday, September 6, 2010

Kenapa Lelaki Susah Puasa?

Salam semua..

maaf hari ni terlambat menulis entry, keje AK bertimbun, bos pulak asik pnggil AK.. penin kepala.. huhuhu..xsempat nak buat apa dah..

awak..awak..awak pose x? hehe~ sy hrp awak pose.....cyg awak.. kui3x

AK nak tanya skit jer kt semua org yer.. nape lelaki susah sgt nak berpuasa? hmmm.. AK sgt pelik dgn hal ni.. sbb selemah-lemah prempuan pn, kebanyakkan mesti puasa kecuali yg dtg bulan la...

wanita lg kuat tau~

tapi yg lelaki ni..ramai sgt yg tak pose, bkn family AK ok..family AK sume pose yer.. huhu.. tp hal ni berlaku di sekeliling AK.. dlm ofis especially.. huhhuhuhu...

tadi adalah sorg hamba Allah ni ke pantry, ye la...xde la syak apa2 sbb kdg2 nak gayut telefon pn kami ke pantry jugak.. then "PRANGGG!!!"

macam bunyik pecah... hmmm.. paham2 la.. apa kemende nye pagi2 pegang cawan..hoho.. xnak tuduh..xbaik tuduh..dosa~~

tp ble dh kluar dari pantry pulak, semerbak bau rokok, owh wanginya bau paru2 terbakar tu..huhuhhuhhu... kenapa ek? kenapa susah sgt yer..

utk apa ais di tgh hari bln pose?

pastu rehat td pulak ade sorg lg hamba Allah bawak ais ke ofis.. erk..ape kes..tgh hari buta bawak ais.. sempat ke simpan utk bukak pose? hmm...AK rase laki2 ni sume tak tahan pose sbb dorg jenis makan byk dr prempuan, so dorg susah nk tahan perut...

tp itu bkn alasan, sbb puasa ni wajib.. ALLAH menyuruh hambaNya berpuasa di bln Ramadhan.. salah satu dr rukun Islam.. so kalau ada yg tak puasa maka blm lengkap dirinya sebagai sorg Islam..

cuba renungkan, Rasulullah dan sahabatnya pernah berperang di bulan Ramadhan  (Perang Badar)dan berpuasa menahan lapar dahaga walaupun dlm keadaan getir lantas beroleh kemenangan, sedangkan kita yg kerja senang siap dlm aircond lg tak mampu tahan dugaan ni.. malu sungguh pada Rasulullah~~

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa berbuka satu hari di siang hari bulan Ramadhan tanpa alasan
yang wajar (disegi syariah) atau sakit yang kuat, tidak akan dapat
menampung atau mengganti hari tersebut walaupun akan berpuasa sehingga
ke akhir hayatnya."

renung2 kn dan slmt beramal..hehe..

4 comments:

Kie-yu said...

ape yg kie-yu nmpk kan
lelaki yg tak tahan posa tu selalunye yg smokers tegar
kalau tak smoke dey ols bleh relax lg kott..

aliesha kirana said...

hmm..btol gak kieyu! pendapat yg bernas..eheheheh~

nabilah_2908 said...

yupp...kebanyakkan yg tak puasa adalah perokok tegar..

kdg2 tk makan pun tkpe asalkan dia dpt rokok...

kt tmpt sy...majority lelaki kt sini tk terutma budak2 site...tk puasa..alasan penat keje kt site..

yg dok kt office pun gtu gak..lalu dpn toilet..semerbak bau rokok..

mcm mn la nk memimpin keluarga kalau macam ni...hrumm...moga mereka cpt2 sedar.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
LELAKI ITU

aliesha kirana said...

itulah..moga2 mereka sedar..amin.. kt tempat AK, yang dah kwen n ade anak pn xpose..adus..malu kt anak2 kn~

Related Posts with Thumbnails