~~Pembaca Yang Setia~~

Tuesday, March 29, 2011

Sebuah Ulasan Ikhlas buat Ustaz Amirul...

Assalammualaikum semua!

hari ni nak cerita pasal... Ustaz Amirul! uhuk uhuk.. ya semua tahu Ashraf Muslim tu pakwe AK. xpe2. ni cuma pendapat ikhlas AK.. abang AM tak marah kn. hahahaah.. adeh gelak golek2 kejap..

adess, kenapa entah. AK geram sgt ngan cerita ni.. mungkin sebab konflik die kot. rasa mcm geraaaammm je. haahah!

AK sebenarnya mengharapkan kepada cinta yg lebih islamik, malangnya kisah ini tak sebegitu, cerita ni more kepada kisah biasa yg dicorak dlm kehidupan insan yg boleh digelar ustaz.
perkara yang paling AK xleh terima ialah, perasaan cinta zaman sekolah yg dh ada antara Amirul dan Adawiyah. ya cinta itu fitrah manusia, tetapi cinta zaman budak2 tu mcm terlalu diperbesarkan smpai babitkan family kedua belah pihak. 

Adawiyah pulak terlalu terkesan dgn pemergian Amirul sampaikan lari meninggalkan keluarganya semata-mata kerana mengikut hatinya yg terguris sedangkan sepatutnya sebagai insan yg terdidik dengan islam, dia boleh bezakan mana yg perlu diutamakan. mak dia pulak selalu nak marah Amirul padahal cinta dorg tu cinta zaman sekolah je. dlm realiti hidup pun, ada ke mak macam mak Adawiyah yg smpai benci dengan sesorang yg anak dia cintai di zaman sekolah? selalunya mak-mak akan rasa, ala cinta zaman monyet je tu. ok AK geram sgt!


AK lagi suka watak AM dlm Puaka Niyang Rapik dl sebab nampak ciri2 ustaz itu lebih terkesan. dlm Ustaz Amirul ni memang dia memegang gelaran ustaz, tp cinta yg ditonjol tu kurang menunjukkan kreadibilitinya sbgai ustaz.

Ya, AK tau, tujuan drama ni diwujudkan utk tunjukkan yg golongan ustaz ni pun manusia biasa yg boleh terjebak dlm cinta. cuma AK xsuke bila elemen cinta itu terlalu diperbesarkan sampai mesej Islamik itu hilang. smpai boleh buat org rasa mcm seorang ustaz itu bukanlah bererti dia tu bagusssss sgt. sedangkan para ustaz inilah golongan insan yg kita patut hormati dan mereka harus dijadikan ikon. bila golongan ustaz turut digambarkan lemah pada cinta, tanpa sedar, drama ini telah mengurangkan sedikit rasa hormat kita pada golongan tersebut.

ok ini cuma pendapat AK pasal cerita Ustaz Amirul tu.. harap jgn ambik hati buat peminat setia cerita ni ya! ^____^

p/s : paling tak suka bila AM masih lagi bersentuhan dgn pelakon wanita. tak apalah, doakan dia makin istiqamah dalam membuat perubahan dirinya.. amin..

8 comments:

♥Ana el Zahra♥ said...

mgu dpan dh last episod kn citer ni

YanaMIB said...

kena usulkn kt director and penulis skrip la mcm ni =)

ai xtgk cite ni..so xleh nk komen sgt ^_^

nabilah_2908 said...

betul la tu...unsur2 Islam...tk banyk sngt diterapkan dalam cerita ni..

minggu ni last kan..?

lagi satu..sy tk bape gemar lagu tema tuk ceirta ni...suara eira seakan2 menjerit..huhu.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
GELARAN

Prince Halilintar said...

prince sependapat dgn AK jugak...byk betul konfliknya..

Dilla Ady said...

dilla tak berapa ikut citer nih..sbb duk layan raja lawak sebelum nih..

tp minggu lepas dapat jugak tgk..

rase citer nih, cam okeh jugak la..tp tak tau kan dari mulenye camne, so tak leh nk komen byk2..

ardinihumaira said...

dni tak bape tengok cite ni sebab berebut ngan adik nak tengok cite lain huhu

bunga said...

minat pelakon tu..hehehe..sbb tu tengok citer ustad amirul..haa

Miss Green Rose said...

setuju dgn pendapat AK ! AM b'lakon dlm drama Puaka Niyang Rapik lg best n more Islamic !! =)
mula2 dulu ade gak tgk drama Ustaz Amirul. tp sampai ep yg tgh2 kakak saya da x bg tgk coz da mcm merepek. huhu :(

Related Posts with Thumbnails