~~Pembaca Yang Setia~~

Friday, February 18, 2011

Perpaduan itu masih wujud!

Assalammualaikum semua!


dari kecik lagi kita diajar suruh hormat sesama bangsa kan? saling bersatu padu tanpa mengira kaum. AK pun memang ada kawan2 dari bangsa lain.


zaman sekolah, memang ada kawan2 lain bangsa yang AK kenal, tapi semakin menginjak dewasa, AK rasa macam perpaduan dalam Malaysia ni dah tak wujud. mulut je kata bersatu, padahal masing2 tak suka.

nak dijadikan cerita, sekarang ni pergi kerja, AK naik bas. jadi mmg jumpa pelbagai ragam dan pelbagai kaum termasuklah warga asing. hoho.

bila AK naik bas, barulah AK perasan, rupanya perpaduan masih wujud, cuma sesetengah orang ja yg xmo bersatu n dengki mendengki.


bila AK tunggu bas pagi2, ada sorang chinese girl yg akan selalu tunggu dengan AK, kami akan sembang2. then bila balik pulak, ada jumpa auntie2 India yg mmg ramah menegur orang. bila duduk atas bas, masih ada lagi auntie chinese yg nak sembang2 ngan AK.

jadi barulah AK sedar, rupanya kita masih berpadu, cuma dah byk yg tak endahkan hal perpaduan lagi. bila kita tak kaco bangsa lain @ sensitiviti dorang, dorang pun akan senang berkawan dengan kita.

kenapa AK cerita semua ni? sebab AK harap kita akan saling bersatu-padu smpai bila2. jgn jadikan bangsa berlainan sebagai halangan. AK dah saksi sendiri, masih wujud perpaduan di kalangan kita. hehe. harap2 semua ni berkekalan smpai akhirnya dan Malaysia akan aman. hehe..

p/s : tetiba buat entry serius da...eheheheh~

6 comments:

nabilah_2908 said...

actually..kita ni tkde masalah..

cuma segelintir manusia yg tk senang hati bila tgk negara ni aman...ada sj idea tuk mencetuskn masalah.. cuba melanga-lagakn ant. satu sama lain...:)


jom ke APA KATA HATI pulak,
FAIRY TALES

:: noremy bte rahmat :: said...

folo & BW..

meh la jenguk belog ai..

salam kenal!(^_^)

cik.shabah said...

herm,setuju dengan komen cik nabilah kat atas tu ;)

Prince Halilintar said...

hidup dalam pelbagai bangsa dan agama memang mencabar yg penting sikap toleransi dan kerjasama oleh semua orang utk hidup dlm suasana yg aman dan harmoni..

rossoneri said...

tul,sesetengah orang je yg bersangka buruk je lebih...setiap orang hati lain2,xkan lah sbb nila setitik habis satu belanga kan...bila naik train putra,mmg nampaklah perpaduan kat situ...

ardinihumaira said...

semoga keharmonian dan perpaduan semakin utuh antara masyarakat kita, amin

Related Posts with Thumbnails