~~Pembaca Yang Setia~~

Tuesday, April 13, 2010

~Akulah Penumpang Bas Yang Setia~

Salam...
sebenarnya dh lama nk wat entry ni, tp cm malu pon ade, malu nk cerita tentang hidup aku yg serba kekurangan... tp sebab makin lama makin byk lak pnglaman aku pasal bas ni...rase cm best lak nk kongsi bersama...hehe...
ok, setiap hari aku naik bas ke ofis, bas aku ni leh dikategorikan sbgai veteren jugak sbb dr aku kecik lg bas ni dh wujud...nama die bas UTC, bernombor 141, menggunakan angin luar dari tingkap econ semulajadi tp kdg2, ada tuah, dpt la merasa bas RapidPenang yg ber econ tu..beza tmbg econ smulajadi ngan econ btol tu pn takat beza 20 sen jer...hehe...tp bas rapid ni jrg ade, sejam skli jer aku rase, so kbrangklian utk btembung ngan bas tu agak tipis...hehe... tp kalu la bertembung, mesti bersaing bas 2 jenis nih..haha...sllu utc la nk kedepan... kalu aku dlm bas utc, n kt blkg ade bas rapid, mmg laju la bas utc ni bwk...sbb xmo bg bas rapid potong die... nak je aku kata, biar jelah...rezki masing2...lagipun bkn rmai sgt naik bas rapid area tu, sbb tmbng die tetap...jauh ke dekat ke hrga pling rendah mmg rm1.40... geram tol aku kalu bas ni bwk laju2, mau terpelanting aku dibuatnya...

bas UTC..tp bas 141 cm lain skit...hehe


bas rapid yg cun melecun


dalaman bas rapid yg selesa...hehe

hmmm...spnjg aku bekerja ni msti ada kurang2 sekali aku lewat dlm sebulan...semuanya gara2 bas la... aku sllu xpenah lewat tggu bas, tp bas yg sllu lmbt smpai..haha... area 8.10 a.m mmg bas akan dtg...tp kalu driver bas tu xdtg pagi tu, kene la tggu bas yg kol 8.30 punya.smpai kol 8.50.. sedangkan ofis hour aku stat kol 8.30 aha, mujo la dorg xamik tindakan pa2... company aku best tau..xkene marah..haha... penah skli aku bengang asyik mai lambat ja, aku tggu la bas kol 7.35 nya, tp ble smpai ofis bru kol 7.55. tercongok la aku sorg2..kunci pn xde nk bukak ofis...haha...last2 aku xjadi dh tggu bas kol 7.35 tu... haha...biar lambat asal selamat...wakakaa.
sepanjang aku naik bas ni, ada la beberapa org yg setia naik bas dgn aku... aku, sorg kak india yg sllu tggu sama aku, n sllu akan ngomel kt aku, "bas xmai lg la..." hehe... sorg akak cina yg lembut wajah die tp xpenah senyum... akak india yg kurus kering n lemah lembut..hehe... erk.. 1 malaysia laaa...hehe... pastu cmpur la mat indon sorg yg sllu naik bas utk ke tempat keje die yg cuma sekangkang kera...takat xsmpai 1 km..hehe... mat indon pn dh pndai demand xmo jln kaki dh...hehe... tp tgkkn pemandangan kiri kanan yg xbrapa indah sgt n agak seram sunyi...hehe...aku pn takut nk jln kaki... kalu pmndagan cm kt jepun, yg rmai ske berjalan-jalan best la...ditemani pula oleh Yamapi...aiyark...sempat lg berangan...

bestnye dpt jln2 ngan yamapi kt jepun..hehe


ok...dh nama pun naik bas awam...pastinya aku sllu dikelilingi warga asing hingga kdg2 aku rase cm aku yg berada di negara dorg...hehe... jap mcm kt vietnam, kejap indon, kejap cm kt bangla lak... tp yg aku perhatikan, mat2 bangla ni, kalu xde tmpt duduk pun dorg jrg nk dok sblh pmpuan... dorg lebih rela berdiri...tp xpasti gk la...mybe dorg takut kt aku kot..haha.. sllu aku mmg dok sorg2 jer...hehe.. tp pagi td, aku pn xtau nape...rmai sgt warga asing dr vietnam@ myanmar naik bas pagi td...aku xtau nape... aku tau dorg tu viet @ mynmar tu sbb kt gigi ade bekas makan sireh...hehe... berduyun2 naik bas...xpenah bas penuh cmni...cuba la byg...satu perhetian smpai 15 org naik... sorg je byr...susah driver tu nk kira tmbang... tiket pn pnjg berjela...haha... pastu smpai perhentian lain ade lak geng2 lain naik...mmg rmai, tp aku xtau la ke mana golongan ni sume nak pegi...ade parti ke? haha... smpai aku nk turun td, terpaksa menyelit celah2 dorg... hehe..
hmm...dh le.. cerita pasal bas ni...rase cm xde mood lak ble citer pasal ni..haha... ble la agaknye leh beli kereta ni? ehehe... gaji ciput...huhu...usaha+doa+tawakal je laaa...ade rezki, InsyaAllah, ble saat tu tiba, aku bukan lagi pnumpang bas yg setia...hehe~~~

5 comments:

Kujie said...

bas oldskool ni..hehehe

selalu pergi penang park kereta kt Bagan
naik feri pastu naik bas ..best

aliesha kirana said...

eheeheh..jrg pegi penang area pulau skrg ni...coz kt cni dh byk shopping cmplex..ehehe~~~

bErrY sTraWbErRy said...

nina pn gi keje nek bus jgk...save ckit dr driving...hehheh

e~car182 said...

dulu duk kmpp salu naek bus ni ;D

apaajanews said...

dah lama tak naik bas UTC...nostalgia tuh

Related Posts with Thumbnails