~~Pembaca Yang Setia~~

Friday, April 23, 2010

~Moga TOK segera sihat..amin~

Salam...
semalam dlm kol 1 pakcik aku mesej...
"tok masuk hospital, jangkitan kuman dlm paru2"
terus seharian aku risau, memikirkn, cmne tok?ok ke? aku msj kt pakcik dh xberbalas... balik dr keje, segera aku dan keluargaku berangkat ke hospital seberang jaya.. dlm hati xabis2 berdoa, jgnlah perkara buruk berlaku pada tok...
smpai kt wad tok...erk..katil tok kosong... tok mana tok.. kami tercari-cari... makcik dtg kt kami n ckp...
"tok pergi pancoq (tandas laa)"
fuhhh....dlm hati lega teramat... maknanya tok masih bleh jlan...xselemah yg aku bygkn... mase tok smpai kt katil tok nmpk ok...bleh bersembang dgn elok...mcm tok yg biasa kulihat...cuma bila dia batuk...nampak mcm seksa sgt... sambil urut dada n urut pinggang...
tp tok sempat ngadu lg...baju hospital tu tebal panas... tok tanya nurse, xleh tukar baju pkai bju biasa ka?tp mestila nurse ckp xbley kn?makcik ckp kalu tok pkai bju biasa, nnti tok lari org spital xtau lak..huhu...tok2...ni 1st time die..mmg die xtau pn...tok dh berumo 71 tahun... mmg dh xlarat..tp tok masih mengagahkn diri selama ni..dia xpenah kene tahan wad...
aku akui... tok adalah sorg insan yg paling garang yg pernah aku kenal... mase kecik2 dl, mak aku citer, tok penah hambat dia dgn parang, penah baling kayu api kt mak aku... mcm 2 la cara ganas tok aku smpai mak aku penah nyorok dlm reban ayam... ya, tok aku tersangatlah garang...haha...
mungkin korg ckp tok dh berubah dgn cucu2 dia kn? oh tidak...tok masih garang dgn kami...cuma dia xpenah la kejar org h..ehehe..die dh xlarat...
aku penah duduk ngan tok mase kecik2 dl...sbb mak aku keje n xde sape mengasuh... aku tadika kt kampung n dijaga tok, wan n pakcik.. walaupun tok garang, tp dia ttp layan aku dgn baik..hehe...
cuma ble aku dh besar ni, rajin gak la kene marah dgn tok... tok jenis yg xske serabut2... dia sorg yg sgt pengemas... ala2 org jepun versi melayu... dia akan basuh baju dia sndiri..dia xcaye kalu org lain basuh baju dia..dia kata kotor.. so bkn xmo tlg..tp tok yg xcayekn kami..dia xske ramai2 org kt umah...ble kami semua sedara2 ni balik kampung, mulalah tok mengomel... hari2 berleter...sbb umah die semak..
haha...dl2 aku takut gak ble tok marah, tp dh makin besar, aku makin lali dgn kemarahan tok...aku dh siap bley tersenyum-senyum lg ble tok marah... kdg2 ckp2 tok ade gak wat aku n org lain kecik ati... sbb cara dia tu... tp kmi xsimpan dlm ati sbb kami tau tok tetap syg kami...
aku ingat lg raya tahun lepas, balik kampung, aku pnjt tingkap utk kluar umah sbb pintu keluar bersambung dgn pancoq tp ade org guna...so sbb xtahan nk ke tandas...errr...jamban kt luar..haha.. my kampung is so kuno ya...  so aku dgn nekadnya panjat tingkap... dgn hrpn xde sape nmpk.
tiba2...
"Hoi, buat apa tu?"
tok menjerit... terus aku kluar cpt2 sambil gelak2 dlm ati..
pas masuk umah aku dgr tok mengomel.. "Sapa ntah pnjt tingkap tadi... hisshh... "
dlm ati aku... wakakakaaka....tok xnmpk aku ka? badan aku yg besar ni tok xpasan..wakakaaa.... jahat gile aku gelakkan tok..
tp makin lama aku tgk tok makin lemah..dia dah xsekuat dl... n ble tok masuk spital smlm aku makin sedih..risaukn tok...tp aku harap tok akan cpt sembuh... tok kene kuat... tok kene pnjg umo... bru aku dpt bls jasa2 tok yg dh jaga aku slme ni... maafkn aku tok, sbb sllu xdgr nasihat tok... sbb sllu kecik ati dgn tok...
smlm sebelum balik, tok peluk kami sorg2 dgn pelukan yg kuat... saat tu aku dpt rasakan sayang tok pada kami yg jarang tok tonjolkn... tok... we all love u.. moga tok cpt2 sembuh...amin~~~~~~



moga tok cpt sembuh...amin~~~

No comments:

Related Posts with Thumbnails